FrågaSKATTERÄTTAvdrag10/04/2018

Kan man få rotavdrag om man inte äger fastigheten på vilken huset som ska renoveras ligger?

Hej!

Jag köpte en stuga förra året och tänker att jag ska renovera den nu. Jag äger inte tomten utan det är en arrendetomt. Får jag göra rotavdrag på renoveringen av stugan då jag inte äger marken?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du inte äger fastigheten är inget hinder för att få rotavdrag. Det viktiga är att du äger stugan och att det är din bostad; även fritidshus räknas in i bostadsbegreppet i det här fallet, det framgår av 67 kapitlet 14§ Inkomstskattelagen. Om du har fler funderingar kring rotavdraget så rekommenderar jag skatteverkets hemsida där det står väldigt tydligt och enkelt vad som ingår och under vilka förutsättningar man kan få avdrag. Självklart kan du även vända dig till Lawline igen om du har fler funderingar!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare