Kan man få skadestånd om en kommun publicerar ens namn/bild på sin hemsida?

Hej!

En kommun har olovligen lagt ut en bild på mig i en artikel på deras hemsida. Kan jag begära att de tar bort den samt kan jag kräva skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta om du har möjlighet att få en kommun att ta bort en bild på dig och kräva skadestånd för att de publicerat bilden utan ditt tillstånd.

Vad säger lagen?

I svensk rätt är en stark huvudregeln att det är tillåtet att fota och filma på allmän plats. Detta inkluderar en rätt att filma och fota människor även utan deras tillstånd. Det är också i regel tillåtet att sprida och publicera bilderna utan tillåtelse.

Undantag från rätten att fota personer

Huvudregeln som redogjorts för ovan är inte utan undantag. Till exempel finns i brottsbalken (BrB) regler om kränkande fotografering som innebär att det kan vara straffbart att utan tillåtelse ta bild på människor som befinner sig hemma eller på toaletter/omklädningsrum (4:6a BrB).

Det finns också en lag om användning av annans namn och bild i reklam, den innebär i korthet att man behöver samtycke om man ska använda någons namn och bild i marknadsföring, om man bryter mot detta kan man dömas till böter och få betala ersättning till personen vars namn/bild man använder.

Bedömning i ditt fall

Det framgår inte av din fråga exakt vilken kontext som bilden publicerats i, men ingenting i din fråga tyder på att det skulle röra sig om kränkande fotografering eller fotografering i marknadsföringssyfte, det är därför antagligen tillåtet för kommunen att publicera bilden på dig utan din tillåtelse. Det jag rekommenderar att du gör om du inte vill ha bilden där är att höra av dig till kommunen och be om att få bilden borttagen, de har dock antagligen inte någon skyldighet att ta bort den.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare