Kan man få skadestånd om man blivit felaktigt misstänkt för brott?

Hej jag blev felaktig misstänkt för narkotikabrott smuggling hade polisförhör o allt polisen stormade min lägenhet sen släpptemig efter några timmar , utredningen lades ner för jag är oskyldigt . Min fråga är kan man kräva skadestånd eller ersättning? Jag blev kränkt o lider av trauma känner mig bevakad överallt fastän jag inte gjort något fel. gick inte till jobbet på 3Dagar o sjukade mig istället . Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar rätten till ersättning vid anhållande eller häktning är lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder.

Du kan ansöka om ersättning hos Justitiekanslern (JK) om du i samband med misstanken för brottet varit anhållen i minst 24 timmar i sträck eller häktad, och förundersökningen avslutats utan att åtal väcks eller om du får en frikännande dom, (2 §). Då kan du få ersättning för lidande, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och utgifter, (7 §). Det krävs däremot att du varit frihetsberövad för att du ska ha möjlighet till ersättning. Detta gäller även vid frihetsberövning på grund av beslut vid myndighetsutövning som tagits på felaktiga grunder, (5 §).

Notera dock att endast det faktum att du varit misstänkt gör dig tyvärr inte ersättningsberättigad. Vill du läsa mer om vad som gäller vid ansökanom ersättning finner du informationen på JK:s hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att du mår bättre snart efter incidenten

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare