FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/10/2020

Kan man få underhållsbidrag i efterhand?

Jag har haft ett särboförhållande med min dotters pappa i 6 år (hon är drygt 4) nu är vi inte tillsammans längre för det blev ohållbart för mig ekonomiskt. Han har inte spenderat EN ENDA KRONA på sin dotter sedan hon föddes trots mina "påminnelser". Han har jobbat o haft fin lön, bor hemma hos mamma o pappa trots att han är 56 år. Han lägger gigantiska pengar på hundarna. En operades akut för över 100.000kr Min bägare har runnit över nu med råge. Vi bor 11 mil ifrån varann så vi håller på o ska lösa hur han o dottern ska ses. Min fråga är: kan jag kräva honom på pengar för försörjning för dottern i efterhand? Eller får jag helt enkelt skylla mig själv för min dumsnällhet? Jag är arbetslös o har varit flera år o har 2 barn 15 o 16 år på heltid sen annat förhållande. Det är jag som åkt till honom varannan helg alla år, han har skyllt på hundarna o ej åkt hit. Jag har fått trixa med passning av mina stora barn när jag varit hos han för de kan ej åka med pga allergier o att han bor hemma hos sina föräldrar. Men det har han alltid sett som en ren självklarhet att jag ska fixa. Ja ni hör ju hur dumt allt varit o jag är skitförbannad nu. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum och tolkning
Jag förstår frågan som att du vill veta om du har rätt att få ut underhållsbidrag för din dotter från din dotters far i efterhand. Underhållsskyldighet regleras i Föräldrabalken 1949:381 (FB). Du skriver även att du var särbo med fadern, jag kommer därmed förstå det som att du skall betraktas som boendeförälder, alltså att din dotter till största delen har bott hos dig.

När är en förälder underhållsskyldig?
Föräldrar är skyldiga att försörja sitt barn tills att barnet fyller 18 år, alternativt 21 år gammal om barnet läser på gymnasiet eller liknande (7 kap. 1 § FB). Underhållet skall vara skäligt efter barnets behov och familjens ekonomiska situationen. Den förälder som inte bor med sitt barn ska försörja barnet genom underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB).

Underhållsbidraget kan fastställas genom avtal eller en dom från en domstol. Om det bestäms genom en dom kommer storleken baseras på barnets behov och pappans ekonomiska förmåga (7 kap. 3-6 §§ FB).

Kräva i efterhand?
Domstolen kan bestämma att pappan till din dotter skall betala underhållsbidrag för tre år tillbaka i tiden från dagen som talan väcks (7 kap. 8 § FB). Dock kan det bli en längre tid om den som är bidragsskyldig medger att tiden är längre än så. Talan anses vara väckt när stämningsansökan inkommit till domstolen (13 kap. 4 § Rättegångsbalken (1942:740)). Huvudregeln vid en sådan ansökan är att underhållsbidraget skall medges till fullo dem tre åren, men det kan ske undantag om det anses vara oskäligt betungande för din dotters pappa. Det spelar ingen roll om du inte har krävt underhållsbidrag innan du vänder dig till domstolen.

Du kan även välja att vända dig till försäkringskassan om fadern inte betalar underhållet för att ansöka om underhållsstöd till din dotter (18 kap. Socialförsäkringsbalken (2010:110)). Underhållsstöd är inte samma sak som underhållsbidrag, detta betalas ut när den underhållsskyldige föräldern inte betalar. Den ligger på 1 573 kronor i månaden i ditt fall, då din dotter är fyra år gammal. Om du vänder dig till försäkringskassan kan man inte kräva att pappan skall betala för de månaderna han inte har gjort det, man kan som mest få underhållsstöd retroaktivt en månad, alltså en månad tillbaka (18 kap. 13 § Socialförsäkringsbalken).

Sammanfattning
Du kan kräva din dotters pappa på underhållsbidrag som högst tre år tillbaka i tiden genom att skicka in en stämningsansökan till domstolen. Domstolen kommer vid stämningsansökan att bestämma om barnets pappa är underhållsskyldig och hur stort underhållsbidraget skall vara. Du kan även vända dig till försäkringskassan för att få underhållsstöd, men detta kommer antagligen att vara lägre än det beloppet som skulle komma genom dom.

Jag skulle dock råda dig att försöka samtala med din dotters pappa och komma överens om hur mycket han skall betala om det finns möjlighet till detta. Av omständigheterna förstår jag att detta kan vara svårt, men det kanske funkar om han får reda på att han är skyldig enligt lag att betala underhåll.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare