Kan man få uppskov med skatten när man säljer sin bostadsrätt och sedan bosätter sig i sitt fritidshus?

jag funderar på att sälja min brf lägenhet och bosätta mig i mitt fritidshus, Kan man skjuta upp reavinsten från försäljningen av bostadsrätten ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om uppskov av inkomstskatt vid avyttring av bostadsrätter finns i 47 kap. Inkomstskattelagen(IL).

För att kunna få uppskov med skatten på vinsten från försäljningen så krävs att tre kriterier är uppfyllda. IL 47 kap. 2 § punkten 1-3.

1. Du ska ta upp kapitalvinst på grund av avyttring som omfattar en ursprungsbostad.

Med detta menas att den bostadsrätt som du säljer och gör vinst på måste vara din permanentbostad. För att räknas som permanentbostad så måste du ha varit bosatt i bostadsrätten antingen minst ett år innan försäljningen eller minst tre av dom senaste fem åren före försäljningen. IL 47 kap. 3 §.

2. Du har förvärvat eller tänker förvärva en ersättningsbostad

Med detta menas att du har köpt eller tänker köpa en så kallad ersättningsbostad. För att räknas som en ersättningsbostad så måste bostaden falla in under någon av punkterna i IL 47 kap. 5 §. För att falla in under definitionen så måste ditt fritidshus kunna klassificeras som ett småhus enligt Fastighetstaxeringslagen 2 kap. 2 §. Fritidshuset måste för att räknas som småhus vara inträttat för boende åt en eller två familjer. Om ditt fritidshus uppfyller detta krav så kan det räknas som ett småhus och därmed som en ersättningsbostad.

Det finns dock ett ytterligare krav. För att räknas som en ersättningsbostad så får du inte ha köpt detta tidigare än året före du säljer bostadsrätten. Så ifall du har ägt fritidshuset en längre tid så kan det göra att detta inte kan ses som en ersättningsbostad. IL 47 kap. 5a §.

3. Du har bosatt dig eller tänker bosätta dig i ersättningsbostaden.

Detta innebär helt enkelt att du faktiskt ska bosätta dig i ersättningsbostaden.

Sammanfattningsvis så ska du uppfylla alla ovanstående krav för att kunna få uppskov med vinstskatten på din bostadsrätt. Så länge du har bott i bostadsrätten tillräckligt länge samt det inte gått för lång tid sedan du köpte fritidshuset och att fritidshuset uppfyller kraven på att vara ett småhus så kommer du att beviljas uppskov med vinstskatten under förutsättning att du bosätter dig i fritidshuset.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare