Kan man får ersättning för en vårdskada utan en egen försäkring?

Hej,

Jsg skar mig själv i handleden för 10 månader sedan och sökte då hjälp på akuten där dom endast limmade ihop såren och valde att inte sy eftersom dom trodde att det inte behövdes, de sa att det kommer bli finast med lim. Men idag är ärren jättestora och klumpiga som korvar och ärren ser idag större ut än vad såren gjorde när skadan nyss skett. Kan jag få ersättning för det även om jag ej har någon annan försäkring?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att göra en anmälan

Det första man ska göra om man är missnöjd med vård man fått är att anmäla händelsen. I första hand vänder du dig direkt till den vårdgivare som bedriver vården, i andra hand till patientnämnden i din region och i tredje hand hos inspektionen för vård och omsorg. Det kan göra en utredning av händelsen och ta reda på varför det blev fel. Känns det jobbigt att kontakta vårdgivaren direkt kan patientnämnden hjälpa dig med det.

Ersättning från en patientförsäkring

Har man drabbats av en skada i vården har man rätt till ersättning om skadan inte är till följd av nödvändig behandling (6-7 § patientskadelagen). Det kommer därför att bli en bedömningsfråga om limmetoden som användes var nödvändig och om stygn hade varit att föredra. Att vara missnöjd med vården är vanligtvis inte tillräckligt utan en objektiv skada måste anses ha skett. Om dina ärr är en skada orsakad av vården behöver utredas och jag kan inte ge dig något svar på om det är en skada som kan ersättas eller inte eftersom det är en individuell bedömning och man måste ta hänsyn till flera omständigheter. Patientskadeersättning bestäms i enlighet med skadeståndsrättsliga regler (8 § patientskadelagen) De flesta skador ska anmälas inom 3 år för att man ska kunna få ut någon ersättning. Om dina ärr visar sig vara en vårdskada har du alltså rätt till ersätning.

Vårdgivare är skyldiga att ha en patientförsäkring. (12 § patientskadelagen) Alla Sveriges regioner och landsting har tecknat en patientförsäkring hos Löf. Var det hos en av regionens vårdgivare du var kan du göra en anmälan på Löfs hemsida. Gäller det en vårdgivare som inte har en försäkring hos Löf ska du istället kontakta det försäkringsbolag som vårdgivaren har. Du kan fråga vårdgivaren vilket försäkringsbolag de har sin patientförsäkring hos. Skulle din vårdgivare inte ha en patientförsäkring kan du istället kontakta patientförsäkringsföreningen. Skador till följd av läkemedel hanteras lite annorlunda. Om limmet som användes är ett läkemedel och det orsakat en skada ska du istället kontakta läkemedelsförsäkringen och begära ersättning.

Du kan kontakta Lawlines duktiga jurister om du vill ha hjälp att kontakta försäkringsbolagen.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare