Kan man flytta ut tidigare än utflyttningsdagen ifall man ordnat en ny hyresgäst?

Hej.

Jag har sagt upp min hyreslägenhet och har 3månader uppsägningstid. När jag flyttade in gjorde jag det tidigare än förra hyresgästens uppsägningstid löpt ut och fick aktuellt datum på kontraktet.

Nu har jag ordnat en ny hyresgäst som hyresvärden godkänt som enligt överenskommelse med mig och hyresvärden vill flytta in innan min uppsägningstid löpt ut. Men hyresvärden vägrar nu skriva det riktiga inflyttningsdatumet på kontraktet för den nya hyresgästen, och säger att jag måste vara andrahandsuthyrare av deras lägenhet hela 3 månaders perioden. Det var inte överenskommet, finns inget kontrakt för det och hyresvärden hjälper inte till. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du sagt upp din hyresrätt och har 3 månaders uppsägning, och du undrar om du i det fall du ordnat en ny hyresgäst som hyresvärden godkänt, får överlåta hyreskontraktet till den nya hyresgästen innan din uppsägningstid löpt ut.

Du som hyresgäst kan flytta ut tidigare än avtalad utflyttningsdag, men du måste fortsätta att betala under hela uppsägningsperioden. Om du emellertid hittat en ny hyresgäst som kan ta över lägenheten har din värd rätt att bestämma om hen ska ändra i datumen i era hyresavtal för att lösa situationen (detta brukar vara det smidigaste sättet i praktiken). Detta är dock dessvärre inget du kan kräva. Detta innebär att du antingen får hyra ut lägenheten i andra hand till den nya hyresgästen i enlighet med vad din hyresvärd begärt eller fortsätta att betala hyran till utflyttningsdagen.

Om du behöver ytterligare råd och hjälp råder jag dig att kontakta hyresgästföreningen som just arbetar med dessa frågor.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare