FrågaFAMILJERÄTTFaderskap24/01/2022

Kan man förhindra att pappan blir förälder genom att skriva avtal?

Jag vill skaffa barn på egen hand och istället för att gå till en klinik och inceminera mig har jag en vän som kan tänka sig att ställa upp men vill ej vara fadern. Hur går man tillväga. Måste han erkänna att han är pappan eller kan man juridiskt skriva ett avtal där man bevittnar att han ej vill vara pappa och att jag har ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i föräldrabalken (FB) och lagen om genetisk integritet (LGI).

Utgångspunkter vad gäller fastställandet av föräldraskap

Den som föder ett barn blir automatiskt moder till barnet. Eftersom du och din vän inte är gifta kommer han inte att fastställas som fader automatiskt (1 kap 1 § FB). Istället måste faderskapet fastställs genom en bekräftelse av barnets mor och socialnämnden, eller genom att domstolen avgör att han är far till barnet (1 kap 3 § FB).

Socialnämnden har en långtgående skyldighet att utreda vem som är fader till ett barn när föräldrarna är ogifta, eftersom det anses viktigt att barnet får känna till sitt genetiska ursprung (2 kap 1 § FB). Socialnämnden kommer alltså försöka inhämta upplysningar från modern i syfte att försöka utreda vem som är fadern (2 kap 4 § FB). Om det är omöjligt att få informationen som krävs för att kunna fastställa vem som är fader, kan utredningen läggas ner (2 kap 7 § FB).

Undantag från socialnämndens utredningsskyldighet

Om en ensamstående kvinna genomgår en insemination på ett sjukhus och det är sannolikt att barnet blivit till genom denna insemination så fastställs inget faderskap alls (1 kap 3 § FB). Det är alltså möjligt att skaffa barn genom donerade spermier utan att donatorn fastställs som fader. Det är dock en läkare och inte du själv som i så fall väljer en lämplig donator (6 kap 4 § LGI). Du kan såklart föreslå din vän som en donator för läkaren, men det är läkaren som avgör om det är lämpligt eller inte.

Dessa regler gäller alltså inte om ni gör en heminsemination, dvs utanför ett sjukhus.

Vad gäller vid heminsemination?
Vid heminsemination gäller alltså inte de specifika regler som reglerar insemination som sker på ett sjukhus. Istället gäller de vanliga reglerna om föräldraskap. Det kommer därför gå till såsom beskrevs i första stycket, dvs socialnämnden kommer försöka utreda vem som är fader i syfte att fastställa din vän som rättslig fader (2 kap 4 § FB).

Eftersom det anses vara viktigt för barnet att få veta vilka sina biologiska föräldrar är så finns ett påtryckningsmedel för att förmå modern att lämna uppgifter om vem fadern är. Om du inte hjälper socialnämnden i denna utredning kan en konsekvens bli att barnet går miste om rätten till underhållsstöd (18 kap 8 § socialförsäkringsbalken).

Skulle din vän härigenom bli fastställd som fader, så kan han inte sedan bli av med faderskapet på egen hand. För att ett rättsligt faderskap ska upphävas krävs att någon annan tar över föräldraskapet genom en adoption.

Vårdnadshavare
Eftersom ni inte är gifta så kommer du fastställas som ensam vårdnadshavare, även om din vän skulle fastställas som fader. Om ni inte ansöker om gemensam vårdnad så kommer alltså du att bli ensam vårdnadshavare (6 kap 3 § FB).

Sammantaget

Gör ni en insemination på ett sjukhus kan alltså varken barnet eller mamman kräva att mannen blir juridisk förälder till barnet. Barnet får då bara en juridisk förälder, dvs dig.

Om du istället väljer att göra inseminationen hemma så kan barnet bli av med sitt underhållsstöd. Kommer det fram att din vän är fader till barnet och om han sedan fastställs som fader så kommer han att bli underhållsskyldig (7 kap 1 § FB). Även arvsrättsliga frågor aktualiseras då. Det enda sättet att bli av med föräldraskapet är att någon annan adopterar barnet.

Mitt förslag är därför att ni gör detta via sjukhus med tillstånd och att du då föreslår din vän som donator. Då blir du fastställd som moder och din vän kommer inte blir fastställd som fader.

Det finns alltså ingen möjlighet att på förhand skriva något avtal om att din vän inte ska bli fader till barnet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare