Kan man försäkra sig om att få uppehållstillstånd om man gifter sig?

Hej

Min pojkvän hade i första hand sökt asyl. Vi träffade varandra och därefter fick han sin första avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd. Nu har vi pratat om att gifta oss och det innebär att vi måste söka om på nytt. Men har han rätt till att stanna eller måste han återvända till sitt hemland? Är det möjligt att han kan få uppehållstillstånd medan han är här? Kan man försäkra sig att han får uppehållstillstånd om vi blir gifta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Frågor om uppehållstillstånd regleras dels i utlänningslagen (här) och dels i en ny lag som trädde i kraft år 2016, kallad Den tillfälliga lagen (här). Den tillfälliga lagen innehåller bestämmelser som begränsar möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Lagens bestämmelser gäller framför utlänninglagens bestämmelser till den del Den tillfälliga lagen avviker från utlänningslagen.

Måste han återvända till sitt hemland för att göra en ny ansökan om uppehållstillstånd?
Huvudregeln är att en ansökan om uppehållstillstånd ska lämnas in till Migrationsverket innan inresa i Sverige. Från denna huvudregel finns undantag. Ett undantag är om personen som söker uppehållstillstånd har nära anknytning till en person i Sverige på grund av att dessa ska ingå äktenskap. Då är det inte skäligt att personen ska behöva resa till ett annat land för att lämna in ansökan.

Din pojkvän behöver troligtvis inte lämna Sverige för att lämna in ny ansökan om uppehållstillstånd.

Kan man försäkra sig om att han får uppehållstillstånd om vi blir gifta? Är det möjligt att få uppehållstillstånd medan han är här?
Jag utgår från att du är fast bosatt i Sverige och att du inte har beviljats uppehållstillstånd på grund av flyktingskap. Eftersom du och din pojkvän har för avsikt att ingå äktenskap och du är bosatt här får uppehållstillstånd ges till din pojkvän om ert förhållande framstår som seriöst, 5a kap. 3 § utlänningslagen. Vad migrationsverket kommer göra när han lämnar in en ansökan om uppehållstillstånd är en seriositetsprövning av ert förhållande.

En ytterligare förutsättning för att din pojkvän ska kunna få uppehållstillstånd är att ett försörjningskrav är uppfyllt. Du som är bosatt här i Sverige måste kunna försörja både dig själv och din pojkvän samt ha en tillräckligt stor bostad för er båda.

Det går alltså inte säkert att säga att din pojkvän kommer få uppehållstillstånd för att ni planerar att gifta er. Som sagt krävs att en seriositetsprövning görs och att försörjningskravet är uppfyllt. Jag råder dig att kontakta Migrationsverket för att få reda på mer ingående hur dessa bedömningar görs och vad som behöver vara uppfyllt. Men det är klart möjligt att din pojkvän kan få uppehållstillstånd medan han befinner sig här i Sverige.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare