Kan man frivilligt sätta sig i fängelse och har man tillgång till boende om man blir hemlös?

Kan man frivilligt gå till fängelse? Har man tillgång till boende om man blir utkastad ur sina föräldrars hem av kronofogden eller blir man hemlös?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du först undrar över om man frivilligt kan sätta sig i fängelse, vidare tolkar jag frågan som att du sedan undrar om möjligheterna till boende om man blir utkastad av sina föräldrar eller annars blir hemlös.

Kan man frivilligt sätta sig i fängelse?

Svaret på denna frågan är nej. Man kan inte frivilligt sätta sig i fängelse. Fängelse är en möjlig påföljd vid vissa brott och har flera särskilda funktioner i samhället. Att hjälpa hemlösa eller folk som riskerar att bli hemlösa är ingen sådan samhällelig funktion.

Har man tillgång till boende om man blir utkastad ur sina föräldrars hem eller om man blir hemlös?

Det finns hjälp att tillgå om man är eller riskerar att bli hemlös. Vad för hjälp det rör sig om och vart man ska vända sig beror lite på vart i Sverige man bor. Mitt bästa tips är att du på internet söker på "boende för hemlösa" och sedan din stad, t.ex. "boende för hemlösa Stockholm". Många gånger kan det vara bra att börja med att höra av sig till socialtjänsten för hjälp och råd.

Den svenska staten har inget eget boende för hemlösa eller liknande så man kan inte få tillgång till boende direkt på den vägen. Det är med andra ord privata aktörer som man får vända sig till i en sådan situation.

Anledningen till din hemlöshet eller risken till hemlöshet påverkar inte tillgången till boende.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare