FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2021

Kan man ge bort andel av fastighet i form av gåva?

Hej Jag vill ge bort min halva del av vårt sommarhus till min fru. Är det bara att upprätta ett gåvobrev, då hon blir ensam ägare till huset? Vill inte att mina särkullbarn skall kasta ut henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget som hindrar en person från att ge bort en del av sin fastighet som gåva utan det står var och en fritt att förfoga över sin egendom som denne vill. Du kan därmed ge din andel av fastigheten till din fru i form av en gåva. I och med att gåvoskatten i Sverige är avskaffad kommer du inte behöva tänka på det heller.

Formkrav

Det som krävs för att ge bort fastigheten i gåva är att vissa formkrav måste vara uppfyllda i gåvobrevet. Formkraven är dem samma som gäller för överlåtelse av fastighet. Det som krävs är gåvobrevet ska vara skriftligt och innehålla en överlåtelseförklaring. Det ska vidare ta upp uppgifter om fastigheten och köpeskillingen. I och med att det är en gåva ska köpeskillingen sättas som noll kronor. Utöver det ska det underskrivas av båda parterna, (4 kap 1 § jordabalken) samma formkrav gäller som sagt för att överlåta en gåva (4 kap 29 § jordabalken).

Värt att nämna är att din fru måste söka lagfart lagfart för fastigheten senast 3 månader efter att gåvobrevet upprättades (20 kap 1 & 2 § jordabalken). Som svar på din fråga räcker det med att upprätta ett Gåvobrev.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare