Kan man ge bort hus till sin make?

Hej.

Mina föräldrar har varit gifta i över 40 år. De äger ett hus tillsammans. Om de skulle skilja sig så delas allt 50/50, men om min mamma inte vill ha något utan vill skänka sin del till min pappa, hur går det till? och hur blir arvet till mina bröder som inte är söner till min far utan bara till min mor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag har uppfattat din fråga som att din mamma vill skänka sin del av huset till din pappa.

Vad händer om din mamma vill skänka huset till din pappa?

Alternativ 1:

Din mamma har rätt att göra vad hon vill med den delen av huset som hon äger. Hon kan exempelvis upprätta ett gåvobrev som säger att din pappa får hennes del av bostaden (4 kap. 1 § jordabalken). Då kommer bostaden vara hans enskilda egendom och ingår inte i en bodelning vid en skilsmässa.

Alternativ 2:

Vid en eventuell skilsmässa får din mamma och pappa avtala att göra en så kallad "sämjedelning". En sämjedelning innebär att man inte delar 50 % lika på all egendom utan då bestämmer man själva hur man vill dela upp. Då skulle dina föräldrar kunna välja att din pappa får hela bostaden utan att behöva kompensera din mamma ekonomiskt. För att säkerställa att detta kommer ske kan din mamma och pappa skriva ett äktenskapsförord som säger att huset ska gå till pappan i en bodelning (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Alternativ 3:

Om dina föräldrar inte skiljs men din mamma vill att din pappa ska få ta över hela bostaden när han dör kan hon testamentera bostaden till honom (9 kap. 1 § ärvdabalken). OBS: detta alternativ är endast möjligt om din mammas särkullbarn kan få ut sin laglott (mer info om detta kommer i nedanstående text).

Vad händer med arvet till dina bröder?

Du skriver att dina bröder endast är barn till din mamma, inte din pappa. Detta innebär att dina bröder är så kallade särkullbarn. Den största skillnaden mellan att vara särkullbarn och ett gemensamt barn till båda föräldrarna är att särkullbarnen får ta ut arvet direkt vid förälderns död (3 kap. 1 § ärvdabalken). Om barnet är gemensamt måste barnet vänta på att båda föräldrarna avlidit innan något arv kan delas ut. Eftersom dina bröder inte är din pappas barn är dem inte bröstarvingar och har ingen rätt att ärva honom (om din pappa inte skrivit ett testamente som säger att bröderna ska få ärva) (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Alternativ 1:

Om din mamma skulle skriva ett gåvobrev som ger din pappa bostaden kommer dina bröder inte ha någon arvsrätt till bostaden. Eftersom din mamma inte äger någon del av bostaden kommer inte det ingå i arvet; dina bröder har ingen rätt till bostaden.

Alternativ 2:

Även i detta alternativ äger din pappa hela bostaden. Återigen blir konsekvenserna att bostaden inte kan ingå i din mammas arv; bröderna kan inte få bostaden därigenom. Inte heller kan de få bostaden från din pappas arv eftersom han inte är deras pappa.

Alternativ 3:

Om din mamma skriver ett testamente som säger att din pappa ska få ta över bostaden KAN det vara så att dina bröder ändå kommer att hävda rätt till bostaden. Inom svensk rätt har man alltid rätt till laglott. En laglott är hälften av arvslotten; dvs om din mamma har 150 000 kr i totalt (inkl. värdet på hennes fysiska saker) och hennes barn är du och 2 söner, då är er arvslott 50 000 kr vardera eftersom arvet ska delas lika (7 kap. 1 § ärvdabalken). För att få fram laglotten tar man då hälften dividerat på 50 000, dvs. 25 000 kr. Du kan använda denna formel: antalet barn / på den avlidnes ekonomiska tillgångar = barnens arvslott. 2/ barnens arvslott = barnens laglott.

Så varför är detta viktigt? Jo, om din mamma testamenterar bort bostaden till er pappa och det resulterar i att sönerna inte kan få ut sin laglott har de rätt att klandra testamentet och försöka få ut de pengar de lagligen är berättigade (7 kap. 3 § ärvdabalken). På så sätt kan de komma åt bostaden.

Sammanfattande svar:

Hur det går till när din pappa ska få bostaden beror helt enkelt på hur din mamma vill ge honom bostaden. Det lämpligaste är rimligen att använda sig av gåvobrev eller äktenskapsförord för att det ska bli en tydlig process för alla inblandade. Vad gäller arvet till dina bröder kommer det påverkas på så sätt att bostaden inte ingår i arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare