FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt11/08/2015

Kan man ge bort pengar från en försäljning innan skatten dras?

Hej ! Vi är ett gift par som bor i en bostadsrätt min man står själv för lägenheten, den är nu såld för 1,6 milj. kr.

Kan min man skänka mej 500.000 innan skatt ska dras ?

Mvh

Lisbeth Nådell

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tyvärr fungerar det ju så att man betalar skatt på det man har fått in vid en försäljning (minus vad man hade betalat för det man sålde), oavsett vad som sedan händer med pengarna (bestämmelser om hur det fungerar finns i 44 kap. Inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229#K41P1S1, men exakt vad de innebär är inte så viktigt i detta fall). Det finns inte längre någon gåvoskatt i Sverige, så den som tar emot en gåva behöver inte skatta för den. Det finns däremot heller ingen möjlighet att i ert fall "dra av" något man har gett i gåva, och inte heller kan gåvan på något annat sätt räknas bort när man räknar ut skatten för försäljningen.

Tyvärr finns det alltså kort sagt ingen möjlighet att "ge bort pengarna innan skatt ska dras", utan skatten måste betalas i vilket fall!

Hoppas att svaret trots allt blir till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare