Kan man gifta sig med flera personer?

Gifta sig,,, vad säger lagen om gifta sig med flera,, jag enar bisexuell tjej som vill ha både man och tjej, som vill gifta sig med båda,, om all är ok med det,, om det sker i utlandet är det lagligt att registrera det i Sverige sen...

om jag gifter mig med en Rysk tjej, hon gifter sig med en tjej efter en tid,,, är det lagligt att leva så i Sverige?

jag kommer bara att ha en fru, hon kommer att ha både mig och den andra kvinnan i giftermål

Vad händer efter ett partnerskap som detta.

K

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

I den andra kapitel av äktenskapsbalken finns det äktenskapshinder, dvs två personer får inte gifta sig med varandra om någon av dessa villkor är uppfyllt. När en person är gift med två personer samtidigt kallas det för tvegifte. Den som är gift med någon får inte ingå i äktenskap med annan, 2 kap. 4 § äktenskapsbalken.

Att som gift. Ingå i ett nytt äktenskap med en ny person är dessutom en brottslig handling. I det fall döms man för tvegifte till böter eller fängelse i högst två år, 7 kap. 1 § första stycket brottsbalken. Om den nya personen som maken sedan gifter sig med var ogift sedan innan och visste att maken redan är gift, gör den personen sig också skyldig till tvegifte.

Sammanfattning

Att vara gift med två personer samtidigt och att som ogift ingå äktenskap med en gift person är brottsligt och dessa handlingar riskerar böter eller fängelse i högst två år.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare