Kan man göra barn arvslösa?

kan föräldrar ge bort all egendom till ett barn genom gåvobrev , och därmed göra de andra barnen arvslösa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör främst gåvor, kvarlåtenskap och arv vilket du finner svar i i Ärvdabalken (ÄB).

Arv

Föräldrar kan inte göra sina barn (bröstarvingar) arvslösa. Barn är i den första arvsklassen och ska därmed oftast vara dem som ärver allra först. Om föräldern har testamenterat bort stora delar av sin kvarlåtenskap så ska barnen ändå få ut hälften av sin laglott, därmed hälften av hela kvarlåtenskapen (ÄB 7 kap. 1 §). En förälder kan tekniskt sett inte testamentera bort mer än hälften av sin kvarlåtenskap. Om föräldern har testamenterat bort delar av sin kvarlåtenskap så är det viktigt att ni som barn jämkar testamentet för att få ut sin laglott (ÄB 7 kap. 3 §).

Gåvor till barn innan bortgång

Ett svårare scenario är när föräldrar en kort tid innan dennes bortgång ger bort gåvor till vissa av sina barn. Det kan då vara så att föräldern gör slut på sitt arv i form av gåvor. Huvudregeln är att gåvorna ska avräknas på de andra barnens arvslott, i form av ersättning. Tanken är att alla barn i slutändan får lika mycket i arv, att det ska bli rättvist (ÄB 7 kap. 4 § ).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare