Kan man göra en bröstarvinge arvslös?

Vi har varit gifta i 16 år och har barn i tidigare äktenskap. Inga gemensamma barn. Vi har testamente som reglerar arvet till särkullbarn omfattande endast laglotten. Nu vill min hustru att hennes ena barn (dottern) ska ärva så lite som möjligt från henne och i stället ska det andra barnet ( sonen)få mera. Hennes tanke är att hon vill skriva ett äktenskapsförord där alla hennes tillgångar förs över på mig som enskild egendom. Jag skall sedan skriva ett gåvobrev där dessa tillgångar tillfaller hennes son den dagen jag faller ifrån. Går det att göra så.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Det finns generellt ett mycket starkt skydd för laglotten. Om man ger bort något, men det får ingen större effekt på ens möjlighet att använda det ska kan det klandras av en bröstarvinge eftersom detta minska deras laglott (7 kap 4 § ÄB). Enligt ett avgörande för HD (NJA 1985 s. 414) gäller detta även man skrivit ett äktenskapsförord med samma effekt. Det går alltså inte att göra någon arvlös på så vis som du beskrivit. Notera att detta sker genom en talan från bröstarvingen och gör inte gåvan i sig ogiltig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare