Kan man göra husrannsakan hos annan än den misstänkte

Hej! Jag har en vän som brukar vara väldigt mycket hos mig, ibland veckovis. Den här vännen har ett rätt kriminellt förflutet med bla narkotikabrott. Min fråga är ifall polisen skulle leta efter tex nakotika (pga min vän) kan dem begära husrannsakan hos mig trotts att personen inte är skriven här?

Jag är helt ren från registret så de känns ju inte som om dem skulle kunna ha en skälling misstanke om att något sånt pågår här om ni förstår vad jag menar.

Inget brott har hänt här, menade mer om dem bara helt random kan stå utanför min dörr för att personen är här väldigt mycket? När de bara letar bevis och inte personen då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt rättegångsbalken så finns det två situationer där husrannsakan får göras hemma hos någon annan än den som är misstänkt för ett brott. Den första situationen gäller när polisen letar efter bevisning eller föremål relaterade till brott och den andra gäller när polisen letar efter den misstänkte själv. Eftersom din fråga uttryckligen handlar om den första situationen så lämnar jag den andra utanför mitt svar.

Husrannsakan hos annan än misstänkt för att leta bevis eller föremål relaterade till brott

En första förutsättning för att göra husrannsakan oavsett hos vem den sker är att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. Polisen kan alltså inte bara på ren rutin knacka på hos människor för att leta efter spår av brott. Det måste finnas någon konkret omständighet som talar för att det har begåtts ett brott.

En andra förutsättning är att husrannsakan görs med det bestämda syftet att leta efter föremål relaterade till brottsligheten och som kan tas i beslag, förvaras, eller förverkas eller för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet.

Ett sista krav när husrannsakan ska genomföras hos någon annan än den misstänkte är att något av följande föreligger

- Brottet är begånget där eller

- Den misstänkte greps där eller

- Det finns synnerliga skäl att anta att man kommer hitta föremål eller bevisning vid en husrannsakan

Synnerliga skäl är ett mycket högt ställt krav, det ska finnas flera konkreta omständigheter som mycket tydligt pekar åt att det finns något att hämta hos den man vill göra husrannsakan hos.

Slutsats

Din fråga rör specifikt den situationen att din vän inte begått ett brott i din lägenhet eller gripits där. En husrannsakan kan i sådana fall göras hemma hos dig men då gäller som sagt det kravet att det ska finnas synnerliga skäl att tro att det finns något av värde för en specifik brottsutredning hemma hos dig. Ett exempel kan vara att man letar igenom din väns telefon och hittar SMS eller annan korrespondens som säger att det har gömts narkotika eller andra föremål relaterade till brott i ditt hem.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare