Kan man göra sina barn arvslösa?

Har två barn ett av barnen har valt bort mig.kan jag göra de barnet arvslös via ett testamente

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder till Lawline med din fråga!

Regler kring arvsrätten finns i ärvdabalken (ÄB).

När en person avlider så är hans eller hennes barn första klassens arvingar. I det här fallet betyder det att dina söner ärver hälften var av det du har, 2 kapitel 1§ ärvdabalken. Huvudregeln är dock ifall man är gift att den efterlevande maken ärver först vilket betyder att de gemensamma barnen kommer få ut sina ärv när båda deras föräldrar har avlidit, 3 kapitel 1§ ärvdabalken.

Enligt svenskt rätt kan man inte göra barn arvlösa så att barnet inte ärver någonting. Man ska skilja på begreppet arvslott och laglott. Arvslott är det man enligt de vanliga arvsreglerna har rätt till att ärva. Exempelvis om du har två barn och det finns 1 miljon att ärva för de så kommer varje barns arvslott vara en halvmiljon. Laglott däremot är hälften av vad arvslott är. Om du testamenterar dina pengar till din andra son eller till någon annan så kommer det första barnet inte få sin arvslott men har fortfarande rätt till sin laglott. Om vi tar samma exempel igen så kommer det barnet du vill göra arvlös få ut 25 000 kronor i stället för en halv miljon, 7 kapitel 1§ ärvdabalken. Din son måste dock påkalla en så kallad jämkning av testamente och kräva sin laglott för att få ut sin laglott vid din död. Detta måste ske inom 6 månader efter att delgivningen av testamentet har skett. Om detta sker försent eller sker inte alls så har sonen ej rätt till sin laglott, 7 kapitel 3§ ärvdabalken.

Slutsats

Nej du kan inte göra ditt barn arvlös men det du kan göra är att reducera det som din son kan få. Genom att testamentera till en annan kommer din son endast få hälften så mycket som den skulle kunna få ut.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Arman Mohajeri FalahRådgivare