Kan man göra sitt barn arvlöst genom testamente till förmån för barnbarn?

Min mormor säger att hon vill att jag (barnbarn) ska ärva allt efter henne. Min mamma (mormors enda barn) kan väl inte bli arvslös? Bör mormor skriva ett testamente där det står att jag ska ärva hennes tillgångar?

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Biologiska barn kallas inom arvsrätten för bröstarvingar och dem kan aldrig bli arvlösa, 2:1 ärvdabalken. Om din mamma är ensambarn kommer hon som utgångspunkt att ärva allt av din mormor. Det som bröstarvingar ärver kallas arvslott, är man ensambarn äger man hela kvarlåtenskapen, är man två syskon ärver man hälften var osv. Bröstarvingar ärver alltid minst hälften av arvslotten oavsett hur den som avlider testamenterar, detta kallas laglotten. Så oavsett hur din mormor gör för att du ska ärva så kommer din mamma ha rätt till hälften av din mormors kvarlåtenskap, 7:1 ärvdabalken.

Jessica SarhedeRådgivare