FrågaFAMILJERÄTTGod man27/11/2018

Kan man ha en anhörig som har behörighet att rättshandla istället för god man?

Om man har en god man och inte är nöjd med denne och samarbetet inte fungerar alls. Min fråga är kan man ha en anhörigbehörig i stället och vem ska det vara, finns det regler om detta och var kan man hitta dem.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om god man hittar du framför allt i 11- 12 kap. föräldrabalken. Regler om anhörigbehörighet hittar du i 17 kap. föräldrabalken.

Det kan inledningsvis sägas att det finns en skillnad mellan godmanskap och anhörigbehörighet som är viktig att poängtera innan jag går in på besvarandet av frågan. Jag kommer därför inleda med att redogöra för skillnaden mellan en godmanskap och en anhörigbehörighet och sedan besvara dina frågor.

Skillnad mellan godmanskap och anhörigbehörighet

Godmanskap

Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person, ska rätten om det behövs, med samtycke från den enskilde besluta att anordna godmanskap. Det är alltså domstolen som bestämmer om den enskilde ska förordnas god man (11 kap. 4 § föräldrabalken). Som god man kan man företräda den enskilde i dennes juridiska och personliga intressen (12 kap 2 § föräldrabalken). Exempel på dessa är exempelvis kontakt med myndigheter, företräda den enskilde i domstol etc.

Anhörigbehörighet

Är man anhörig till en person kan man i vissa fall (utan fullmakt) hjälpa en närstående med ekonomiska angelägenheter som har anknytning till den dagliga livsföringen (17 kap. 1 § föräldrabalken). Detta gäller enbart om det är uppenbart att någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande inte lägre har förmåga att ta hand om sina ekonomiska angelägenheter. Exempel på daglig livsföring är betalning av hyra, ansökning om bidrag eller köp av saker till hemmet dvs. enbart ekonomiska angelägenheter.

Skillnader

Skillnaden mellan godmanskap och anhörigbehörighet är att anhörigbehörighet endast gäller ekonomiska angelägenheter som är kopplade till livsföring medan godmanskap gäller både personliga, ekonomiska men också juridiska angelägenheter. Ytterligare en skillnad är att godmanskap utses av domstol medan anhörigbehörighet endast kräver ett samtycke från den enskilda utan någon form av fullmakt.

Godmanskap är med andra ord mer långtgående än anhörigbehörigheten.

Är man inte nöjd med lämpligheten hos en person kan man ansöka om byte av god man

Till god man ska utses en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person. Är du inte nöjd med lämpligheten hos en person kan du ansöka om byte av god man. Det är överförmyndarförvaltningen som prövar varje förfrågan om ett byte av god man (11 kap. 12 § föräldrabalken). För att den gode mannen ska bli utbytt mot sin vilja måste hon eller han vara olämplig för uppdraget. Ett exempel är om personen inte skött din ekonomi eller i annat fall betett sig olämpligt. Du kan hitta blankett om byte av god man HÄR.

När det är klart att den gode mannen ska bytas ut går själva ansökningen om en ny till på samma sätt som när den gode mannen utsågs från början. Det finns ingenting som hindrar en anhörig från att bli utsedd till god man, förutsatt dock att personen är lämplig för uppdraget.

Vill du inte längre ha en god man kan du ansöka om upphörande hos tingsrätten i och med godmanskap kräver samtycke från dig.

Du behöver inte ansöka om en anhörigbehörig

Du behöver inte ansöka om anhörigbehörighet eller upprätta en fullmakt. Vill du att en närstående ska hjälpa dig med ekonomiska angelägenheter som har anknytning till den dagliga livsföringen så är det inget du behöver ansöka om.Överförmyndarnämnden har ingen tillsyn över anhörigbehörigheten.

Som behörig anhörig räknas make eller sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon samt syskonbarn (17 kap. 2 § föräldrabalken). Tänk dock på att anhörigbehörigheten är underordnad andra ställföreträdarskap vilket innebär att behörigheten inte gäller om du har en god man. Du måste därför först ansöka om upphörande av god man hos tingsrätten.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare