FrågaARBETSRÄTTRast 12/11/2020

Kan man ha för lång rast på jobbet?

hej

jobbar inom handeln (livsmedel butik)

arbetsgivaren vill att vi skall tag ut 1timme 15min rast när vi jobbar 6-14,00.

jag tycker att rasten är för lång och att det hade räckt med 45 minuter.

andra dagar när vi jobbar 6-16,00 måste vi tag 1,5 timmar rast

kan arbetsgivaren tvinga på oss så långa raster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din situation handlar om rast på arbete, vilket regleras i arbetstidslagen (ATL)

Huvudregeln inom arbetsrätten är att arbetsgivaren bestämmer över och fördelar arbetet och således även rasterna.

En rast är ett obetalt avbrott i den dagliga arbetstiden och under denna tiden är arbetstagaren inte skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen (15 § ATL)

Arbetstidslagen säger att rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena och förläggas så att arbetstagaren inte arbetar mer än 5 timmar i följd. (15 § ATL)

Lagen säger således inget om exakt hur lång rasten ska vara, men det finns riktlinjer från Arbetsmiljöverket som säger att rasten ska vara minst 30 minuter. Om det är två raster, bör den ena vara 15 minuter och den andra minst 30 minuter.

Således; lagen säger att så länge arbetstagaren inte får för lite rast, har arbetsgivaren rätt att reglera rasten för de anställda, så att den passar dennes verksamhet. Arbetsgivaren måste dock på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger. (15 § ATL)

Dock kan det finnas andra regleringar i kollektivavtal som kan utgöra undantag från reglerna om rast. (3 § ATL). Det är därför viktigt att du kollar om det finns något tillämpligt kollektivavtal på din arbetsplats.

Sammanfattningsvis, så är det enligt lagen okej att arbetsgivaren ger er så långa raster, för att det passar dennes verksamhet, om det är tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena och hen anger rastens längd och förläggning i förväg. Dock, så kan det finnas andra bestämmelser i tillämpligt kollektivavtal.

Jag skulle föreslå att du kollar vad kollektivavtalet säger (förutsatt att det finns ett på din arbetsplats) och sedan prata med din chef om att du inte är nöjd med längden på din rast och skulle vilja ha kortare raster.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om det är några oklarheter, är du välkommen att kommentera här nedan så ska jag försöka förtydliga.

Du är varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare