Kan man ha lägenhet och bostadsrätt samtidigt?

Om jag bor i hyresrätt och ärver en bostadsrätt. Kan jag bo kvar i hyresrätten då, för jag kan väl inte stå skriven på två platser? Blir jag skyldig att sälja bostadsrätten, eller går den att hyra ut. hur lång tid har jag på mig att sälja den om detta är ett faktum.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer bra att du inte kan stå skriven på två platser i folkbokföringen, man ska stå skriven där man är "bosatt", dvs spenderar sin dygnsvila (folkbokföringslag 7§). Detta utgör dock inte något hinder mot att samtidigt äga en bostadsrätt, i teorin kan man ha hur många hyreskontrakt och bostadsrätter som helst.

Det som kan bli ett problem är att du måste accepteras som medlem i bostadsrättsföreningen för att få behålla bostadsrätten. Godtas du inte som medlem har bostadsrättsföreningen rätt att lösa ut bostadsrätten från dig mot skälig ersättning (bostadsrättslag 6:5). Det kan finnas flera anledningar varför man inte accepteras som medlem i bostadsrättsföreningen, t.ex att de bedömer att man inte har ekonomiska resurser att betala medlemsavgiften. Även faktumet att du inte tänker bo där kan vara tillräckligt för att du ska vägras medlemskap.

Om du får behålla bostadsrätten krävs styrelsens godkännande för att hyra ut den (bostadsrättslag 7:10). Vissa bostadsrättsföreningar är helt okej med att man hyr ut medan andra aldrig tillåter det.

Jag hoppas det svarar på dina frågor, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare