Kan man ha rätt till hyresnedsättning vid renovering?

Hej. Mina föräldrar bor i en hyreslägenhet och för ca 1 månad sen så gick ett vattenrör sönder pga att den hade rostat. Så kök och hallarna i lägenheten fick bra med vattenskador.

Fastighetsägare har varit och börjat med renovering, de har nästan rivit ner hela köket och även golven i hallarna.

Idag kan de inte utnyttja delar av sin lägenhet.

Jag har mailat fastighetsägaren att vi vill ha hyresavdrag men ej fått något svar. Har vi rätt till de? Har läst lite på nätet att man kan kräva det, men frågar gärna er med

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor avseende hyresrätter regleras i 12 kap. jordabalken (JB).

Hyresgäster har rätt till nedsättning om lägenheten är bristfällig

Som hyresgäst har man rätt till skälig nedsättning av hyran om lägenheten är i bristfälligt skick under hyrestiden och detta inte har orsakats av hyresgästen själv (12 kap. 11 § tredje punkten och 12 kap. 16 § JB). Om en renovering leder till att dina föräldrar inte kan bo i lägenheten, inte använda toaletten eller ingriper på annat sätt så att det begränsar deras bostadsmiljö, gäller huvudregeln att hyresgästen har rätt till nedsatt hyra (12 kap. 15 § JB).

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis bör de ha rätt till en hyresnedsättning på grund av att de inte bar kunnat nyttja lägenheten och begränsat sin användning. Min rekommendation är att begära reducering av hyran hos hyresvärden, vilket jag tolkar det som att du redan gjort när du mailat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare