Kan man ha rätten att skriva in sitt barn i sitt hyreskontrakt?

Hej, vill skriva in min son 19 år på kontraktet jag besitter för att kunna byta min hyresrätt till 2 mindre. Kan hyresvärden neka detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill att även din son ska stå på ditt förstahands hyreskontrakt, om jag har missförstått något så rekommenderar jag dig att skriva en ny gratisfråga eller att ringa till våran telefonrådgivning som också är gratis.

Regleringen kring hyreskontrakt finner du i 12 kap Jordabalken (JB), även kallad "hyreslagen".

Att skriva in din son på det kontrakt som du nu står ensam på innebär att även han ensam skulle ha rätt till lägenheten. Därav gäller samma regler för att skriva in er son på kontraktet som om du skulle överlåta det helt på honom.

Det som gäller enligt huvudregeln är att det ska ske med hyresvärdens samtycke (12 kap. 32§ JB). I vissa fall kan det även ske utan hyresvärdes samtycke till en närstående, till exempel ett barn om hyresnämndens tillstånd istället ges (12 kap. 34§ JB). För att hyresnämnden ska ge tillstånd så måste du och din son ha bott tillsammans varaktigt, du kan se tre år som en riktlinje. Det viktiga är inte att ni har bott i just denna lägenhet en varaktig tid tillsammans, utan har ni nyligen flyttat dit men innan dess bott varaktigt tillsammans i tidigare boenden så räknas det in. Utöver det så måste hyresvärden även skäligen kunna nöja sig med förändringen, vilket innebär att din son måste tjäna tillräckligt mycket pengar för att klara av hyran, samt inte vara känd för att till exempel medföra störningsmoment mot grannarna.

Mina rekommendationer till dig:

-Prata med din hyresvärd och se hur hen ser på saken, godkänner hen frivilligt att skriva in även din son på kontraktet. Ett tips är att inte nämna att det är för att du senare vill byta den till två andra lägenheter, då det kan innebära att hyresvärden ställer sig mer tveksam till det, eftersom hen då eventuellt snart får ytterligare en ny hyresgäst.

-Om hyresvärden nekar detta så får du vända dig till hyresnämnden för att pröva ditt ärende där

Som slutligt svar, ja din hyresvärd kan neka dig att skriva in din son på kontraktet.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och stort lycka till med ditt ärende!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare