Kan man häva ett äktenskapsförord efter att man har skilt sig?

Kan man häva ett äktenskapsförord om man redan har skilts sig och båda är överens? eller gäller det bara om man är gift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskapsförord finns i 7 kapitlet 3 § äktenskapsbalken. Ett äktenskapsförord kan upprättas av ett par som ska gifta sig eller av ett redan gift par. För att häva ett äktenskapsförord krävs det att man skriver ett nytt äktenskapsförord. Eftersom ett äktenskapsförord endast kan skrivas av makar alternativt blivande makar, är detta inget man kan göra efter att man har skilt sig. Det går alltså inte att häva ett äktenskapsförord om man inte längre är gifta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare