Kan man häva köpet om en häst är farlig att hantera?

Jag har precis köpt en häst som enligt säljare, som är en hästhandlare (näringsidkare) var lätt och snäll i all hantering. Nu har det visat sig efter en vecka att den inte alls är lätt i hantering utan den är stegringsbenägen och är "farlig" enligt veterinärerna att hantera. Detta är så klart inget som säljaren känner till och upplevt innan. Vi menar på att ett sådant beetende gör hästen obrukbar för oss och då vi betalt 160tkr för den så kan man förvänta sig mer av en häst. Vi kan inte lasta den, inte duscha den eller inte åka på tävlingar. Den blir t o m rädd när vi ska ta av tränset och stegrar som flyktbeteende vilket gör att vi inte kan rida den för när vi ska sadla av stegrar den sig och gör sig illa (och oss snart i värsta fall).

Vad göra? Kan vi enligt konsumentköplagen häva köpet? Vad har vi för rätt som konsument? Vi har skriftligt skrivit till säljaren att vi vill häva köpet men han vill inte detta. Han kan tänka sig att byta hästen mot en annan han har. Om vi går med på det, vad ska vi då tänka på? Vi vill ju inte bli "brända" en gång till.

Om vi väljer att ta strid för detta med juridisk hjälp. Hur går det till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du i första hand häva köpet. Du vill även veta om du måste acceptera säljarens erbjudande om att du får en annan häst istället. Slutligen vill du veta vad du bör tänkte på, om ni väljer lösningen där du får en annan häst.

Jag kommer att besvara dina frågor i nedanstående text.

Som du själv skriver är det konsumentköplagen som gäller mellan dig och säljaren.

Utifrån beskrivningen håller jag med om att det finns ett köprättsligt fel som ger dig rätt till vissa påföljder.

I första hand är omleverans eller avhjälpande aktuellt (26 § konsumentköplagen). Avhjälpande är ingen bra lösning, eftersom du inte kan använda hästen och det blir för krångligt att avhjälpa felet. Omleverans betyder att du får en ny motsvarande häst i avtalsenligt skick. En eventuel omleverans måst ske inom skälig tid, i fall det blir aktuellt.

Säljaren har rätt att välja att ge dig en ny motsvarande häst, istället för att häva köpet (26 & 27 § konsumentköplagen). Detta måste dock ske på säljarens räkning utan kostnader för dig. Vidare måste det ske utan väsentliga olägenheter för dig.

Om säljaren inte kan se till att du får en annan häst i avtalsenligt skick, kan du kräva att köpet hävas.Felet är av väsentlig betydelse för dig, särskilt med tanke på priset och hästens beteende (28 & 29 § konsumentköplagen).

Om ni kommer överens om att du ska få en annan häst, är det viktigt att du kommunicerar dina önskemål tydligt. Det är bra att hålla konversationen skriftligt och spara konversationen. Jag hade varit tydlig med vad jag förväntar mig av hästen och bett säljaren garantera de viktigaste egenskaper.

Om det visar sig att den nästa häst är behäftat med fel, kan du argumentera för att du vill häva köpet, eftersom det blir en väsentlig olägenhet att behöva byta häst för tredje gång.

Det blir dessutom lätt för dig att visa att hästen är felaktig, om du på förhand får säljaren att garantera att hästen har de egenskaper du söker.

Tänk på att du även kan få rätt till skadestånd på grund av felet (30 § konsumentköplagen).

Jag rekommenderar att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Geske Lovmand Hvid

Geske Lovmand HvidRådgivare