Kan man hävda nödvärn om motangreppet inte skett mot angriparen?

Hej, jag har en fråga om nödvärn och huruvida det går att applicera på brottet vållande till annans död?

Tänkte skjut-scenariot som inträffade i boken Störst av allt. Där huvudpersonen Maja råkar skjuta sin kompis Amanda när hon ska försvara sig från sin pojkvän. Om hon skulle bli åtalad för vållande till annans död för att hon sköt Amanda kan hon då åberopa nödvärn fast Amanda inte var det egentliga hotet, utan istället bara råkade stå i vägen?

Hittar inget i lagen som tar upp just nödvärn i vållande till annans död av en annan person än det faktiska hotet.

Hoppas ni förstod min fråga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga, så får vi kika i brottsbalken (BrB). Din fråga handlar om nödvärn och regleras i det 24:e kapitlet.

Det finns fyra olika fall som ger rätt till nödvärn, i din fråga blir bara det första fallet aktuellt, nämligen när det är tal om ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom (BrB 24 kap. 1 § första stycket, första punkten). Jag måste dock tydliggöra att rätten till nödvärn bara föreligger mot personen som utför angreppet. Detta innebär att Maja i det här fallet endast har rätt till nödvärn mot sin pojkvän, och inte mot Amanda.

Att Maja har rätt till nödvärn innebär enkelt uttryckt att hon har rätt att möta våldet (eller risken för våldet) som hon utsätts för, med lika/liknande våld. För att ännu en gång poängtera så gäller detta endast mot pojkvännen.

Så för att då besvara din fråga, så kan Maja inte åberopa sin rätt till nödvärn på grund av att hon råkade skjuta Amanda, eftersom angreppet kom från pojkvännen och inte från Amanda.

Det Maja möjligtvis kan ha framgång med istället är att hävda att hon inte varit oaktsam när hon skjutit Amanda. Vållande till annans död är nämligen ett oaktsamhetsbrott (BrB 3 kap. 7 §), vilket innebär att det krävs att personen som utfört gärningen handlat oaktsamt. Om Maja då visar att hon inte varit oaktsam när hon råkat skjuta Amanda, så kan hon alltså gå fri från ansvar.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare