Kan man hyra ut hyresrätt i andrahand via korttidsuthyrning.

Hej!

Jag har läst om en sak som kortfattat går ut på att man hyr en bostadsrätt eller fastighet och sedan själv hyr ut den. Är detta något som är lagligt i Sverige? Har nämligen bara sett det i USA.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid uthyrning av hyresrätter i andra hand tillämpas 39-41 § 12 kap. Jordabalken.
För att hyra ut hyresrätter i andra hand krävs tillstånd av hyresvärden (39 § 12 kap. JB).
Om hyresvärden motsätter sig detta kan hyresnämnden i vissa fall lämna tillstånd till detta (40 § 12 kap. JB).

Det är alltså tillåtet att hyra ut hyresrätter på det sätt du beskrivit, under förutsättning att hyresvärden gett tillåtelse till detta. Det finns doc bestämmelser avseende priset man hyr ut för. För en möblerad lägenhet får ett tillägg på 15% göras (55§ 12 kap. JB).

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning

Jakob JohanssonRådgivare