Kan man ingå ett lån trots en pågående skuldsanering?

Hej.

Jag har en pågående skuldsanering hos KFM.

Min sambo har en tomt där vi vill bygga på.

1. Då hon ansöker om bygglån kommer hon att kunna använda min inkomst i ansökan trots skuldsaneringen?

2. Kan jag stå som medsökande?

Tusen tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Så som jag uppfattar frågan undrar du huruvida din sambo kan använda din inkomst vid en ansökan om bygglån trots att du har en pågående skuldsanering. Vidare undrar du om du kan stå som medsökande vid en ansökan om lån.

Vad gäller första frågan går det dessvärre inte att ge dig ett rakt svar. Anledningen till detta beror helt enkelt på att det varierar från en bank till en annan. Det allra vanligaste är dock att banken vill ha uppgifter kring gäldenärens inkomst, dvs. din sambo, och inte någon annan familjemedlem. I det fall banken exempelvis begär information om hushållets inkomst, kan ni räkna med din inkomst.

Vad gäller din andra fråga så finns det inget som hindrar dig från att stå som medsökande när din sambo söker lån. Det finns möjlighet att låna pengar trots en pågående skuldsanering, men sannolikheten att en affärsbank erbjuder dig ett lån är dessvärre inte så stor. Värt att beakta är att skulder du drar på dig efter ditt beslut om skuldsanering inte ingår i din skuldsanering. Med andra ord ska du betala skulden som vanligt.

Praktiska råd

Om du har en pågående skuldsanering hos Kronofogden så kommer det bli svårt att få din ansökan som medsökande till ett lån godkänd. Det är heller inte sunt att du drar på dig fler skulder i ett sådant läge som du befinner dig i. Om du är i akut behov av pengar så rekommenderar jag att du kontaktar Kronofogden för att diskutera kring din skuldsanering samt att du även kan kontakta en skuldrådgivare hos din kommun.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare