FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2021

kan man ingripa mit granne som stjäl ens tvättider?

Min granne tar min tvättid samt skriver inte upp sig på tvättlistan utan tvättar när hon känner för det. Detta har hänt upprepade gånger. Hon tvättar alltså oavsett vems tvättid det är.

Vi kollar alltid tvättlistan och skriver upp oss när det finns ledig tid kommer ner med tvätten och då har hon en maskin igång. Vem har rätten att bruka tvättstugan? Vi som skriver upp oss eller grannen som ignorerar tvättlistan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om några rättsliga åtgärder kan vidtas gentemot din granne som inte följer bostadsrättsföreningens stadgar och föreskrifter kring tvättider och tvättning.

Detta är inte något brottsligt agerande av något slag och närarme reglering i lagtext gällande relationer mellan grannar i en bostadsrätt återfinns dessvärre inte.

Detta är något som man behöver kommunicera mellan medlemmarna i bostadsrättsföreningen och arbete med mellan medlemmarna. Det kan bli som sådant att om hennes agerande väcker skada på din egendom, dina kläder exempelvis, eller tvättmaskinerna i sig så kan skadeståndsskyldighet uppkomma i vissa fall.

Dock är nog den mest lämpade lösningen att prata med berörd person i fråga och försöka lösa detta inom bostadsrättsföreningen.

Oscar RudénRådgivare