Kan man justera hyran när hyregäst flyttar?

Hej

Kan man justera hyran när hyregäst flyttar? pga låg hyran och skriva nytt hyresavtal med den kommande hyregästen.

Det finns förhandlingordning med hyresgästförening

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som är aktuell för att besvara din fråga är lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller.

Huvudprincip för en hyresvärd som vill höja hyran

För att hyresvärden ska få till en ändring av hyresvillkoren ska denne skriftligen meddela er om ändringen. Detta gäller exempelvis om hyresvärden vill höja hyreskostnaden som i ert fall. För att ändringen ska gå igenom krävs vidare att ni godkänner den, 4 § lagen om uthyrning av egen bostad.

Ifall ni inte vill godkänna höjningen och ni inte kan komma överens så kan antingen hyresvärden eller ni vända er till hyresnämnden för att få prövat om höjningen är skälig. Hyresnämnden fastställer då hyran till ett belopp som inte påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaden för bostaden. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Avkastningsräntan anses rimlig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Driftkostnaderna relaterar till uthyrarens faktiska kostnader, t.ex. el och vatten. Kapitalkostnaden är den uppskattade kostnaden för att ha kapitalet bundet i bostaden.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Hälsingar,

Ranya EliassiRådgivare