Kan man kräva skadestånd fastän brottet har preskriberats?

Hej,

jag har blivit förtalad och utsatt för brott mot PUL, men har glömt att polisanmäla detta och preskriptionen förföras (två år) går snart ut. Kan jag istället fortsätta att driva en process som ett FT-mål gällande skadestånd för förtal, fastän brottet då kommer att vara preskriberat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fordran som uppkommer med anledning av ett brott preskriberas 10 år efter dess tillkomst enligt 2 § preskriptionslagen. Det innebär att även om brottet är preskriberat går det fortfarande att på civilrättslig väg stämma för skadestånd med anledning av brottet, exempelvis för den kränkning som brottet innebar (2 kap 3 § skadeståndslagen)

Det går alltså att driva en civilrättslig process för skadeståndet. Om det ska göras i form av ett förenklar tvistemål måste din fullgörelsetalan avse ett belopp om mindre än halva prisbasbeloppet (1 kap 3 d § rättegångsbalken). År 2016 var prisbasbeloppet 44 300 kronor. Alltså måste din talan avse ett yrkande som inte överstiger än 22 150 kronor.

Hoppas du fått klarhet i detta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare