Kan man kräva skadestånd om man inte får ett anställningsavtal?

Hej! Jag hade en provanställning på 6 månader som sen övergick till tillsvidareanställning, på min provanställning har jag avtal för vilka datum det gäller, men jag skrev inget nytt avtal när jag fick min tillsvidareanställning, sen nu är jag student och pluggar just inom detta och mitt studentavtal har jag också fått skriftligt men tiden då jag år tillsvidareanställd har jag inte fått skriftligt någonstans vilket innebär att jag jobbat utan avtal i 1,5 år.

Har jag rätt till skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Enligt 6 c § LAS har arbetstagaren rätt att senast inom en månad från påbörjad anställning få skriftlig information av arbetsgivaren om alla villkor av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet. Informationen måste inte framgå av ett anställningsavtal utan det är tillräckligt att arbetstagaren tillställs ett skriftligt anställningsbevis eller annat liknande dokument.

Om detta inte görs medför det inte att anställningsavtalet blir ogiltigt utan det aktuella lagrummet är enbart en ordningsföreskrift. Eftersom du ej har mottagit sådan relevant skriftlig information kan du emellertid kräva skadestånd av arbetsgivaren enligt 38 § LAS.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare