FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/07/2021

Kan man kräva tillbaka en hund som man har lämnat tillbaka till uppfödaren?

Hej! Jag och min sambo köpte en hund för 1 månad sen, och jag fick tyvärr reda i samma veva att jag hade cancer. Vi lämnade tillbaka hunden till uppfödaren och fick en återbetalning. Hur dumt det än låter vill jag ha tillbaka hunden då jag saknar henne så mycket. Jag står fortfarande som ägare och betlar hennes försäkring. Alltså när man söker på hennes chiånummer är det mitt namn som kommer upp. Finns det något sätt jag kan ta tillbaka henne? Tror uppfödaren sålde vidare henne.

Mvh Frida

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Vem äger hunden?

Att stå registrerad som ägare och betala försäkringen för ett djur har egentligen ingen juridisk relevans. Ägarregistret är snarare ett hjälpmedel för att snabbt kunna återföra ett upphittat djur till dess rätta ägare.

När ni lämnade tillbaka hunden antar jag att ni upprättade ett nytt avtal, alternativt rev/makulerade det förra. Även om detta bara gjordes muntligt är det juridiskt giltigt, eftersom hundar i lagens mening är "lös egendom". Således omfattas inte ett köp av en hund av några formkrav och muntliga avtal gäller precis som skriftliga.

Finns det något ni kan göra?

Eftersom äganderätten har övergått till uppfödaren kan du inte på någon juridisk grund kräva tillbaka hunden. Det du istället får göra är att försöka prata med uppfödaren för att försöka lösa situationen på ett bra sätt.

Sammanfattning

Äganderätten återgick till uppfödaren vid återköpet. Du kan således inte på någon juridisk grund kräva tillbaka hunden.

Om du har några frågor om mitt svar får du mer än gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se. Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare