FrågaAVTALSRÄTTGåva30/09/2021

Kan man kräva tillbaka gåvor?

Mina barns far, som jag inte längre är gift med, kräver att gåvor de fått skall lämnas tillbaka till honom då de inte längre bor hos honom. Det gäller en spelkonsol som de fick i julklapp samt en epa-traktor som gavs i 15-årspresent. Fordonet betalas och är registrerat på fadern, men brukas av barnet.

Kan han kräva tillbaka detta från barnen och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om gåvor återfinns i Gåvolagen. Enligt huvudregeln är gåvor bindande först när de har fullbordats. När en gåva har fullbordats är det inte längre möjligt att ta tillbaka gåvan ( 1 § Gåvolagen). När en gåva anses vara fullbordad beror på vad för typ av gåva det är. Rör det sig om lösöre, dvs. ex. pengar, kläder, en bil etc. räknas den som fullbordad när den har kommit i mottagarens besittning (2 § Gåvolagen). I ert fall rör det sig således om lösöre och eftersom barnen fysiskt har fått gåvorna och även redan hunnit använda dem ett tag, har gåvorna kommit i mottagarens besittning. Fadern till barnen har alltså ingen rätt att kräva tillbaka gåvorna.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare