Kan man kringgå laglott genom kapitalförsäkring?

Jag undrar om man kan kringgå laglotten med en kapitalförsäkring? Om jag skaffar en kapitalförsäkring där 1 av mina 2 barn står som förmånstagare, kan det andra barnet då klandra detta (och få rätt)? Jag är ogift så det finns inga andra personer med i bilden. Bara mina två barn. Spelar det någon roll om det är en svensk eller utländsk kapitalförsäkring?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med laglott avses hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Dina barn är bröstarvingar till dig och alltså först i arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att det är barnen som ska ärva av dig i första hand. Det står dig dock fritt att testamentera bort din egendom och göra dig av med din egendom på vilket sätt du vill osv. Men det finns ett lagstadgat skydd som säger att bröstarvingarna aldrig kan gå helt arvlösa. I enlighet med 7 kap. 1 § ÄB har bröstarvingarna nämligen alltid rätt till sin "laglott". Detta innebär att din kvarlåtenskap ändå ska delas till hälften mellan dina barn oavsett kapitalförsäkring. Du kan genom testamente fördela dina tillgångar på det sätt du vill, så länge inget av dina barns laglott inskränks. Görs detta kan testamentet jämkas enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Kontentan är att laglotten inte får inskränkas.

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare