Kan man motverka att ena maken får del egendom vid en skilsmässa?

Mamma vill ge mig och min bror ett hus i Spanien som en gåva. Min bror är gift. Vi vill inte att hans fru ska gå stå som ägare på huset i Spanien. Vid en ev. skilsmässa så får hon i så fall en del av huset och det vill vi inte.

Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej!

Vad som inte ingår i bodelning vid en skilsmässa återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB) och kallas för enskild egendom (10 kap. 1 § ÄktB).

Vad som är enskild egendom definieras i 7 kap. 2 § ÄktB. Däri räknas gåvor upp som ett alternativ som enskild egendom. Det förutsätts att gåvan till maken (din bror) från någon annan än hens maken. Gåvan måste dessutom villkoras att den ska vara mottagarens enskilda egendom för att det ska anses vara enskild egendom i lagens mening och undantas vid en bodelning. Det kan göras i t.ex. ett gåvobrev.

Det innebär att din mamma måste ge huset som gåva med krav på att det ska vara din brors enskilda egendom. Om hon inte gör det så kommer hans del av huset inkluderas vid beräkningen av vardera makes egendomar som sedan delas lika mellan de separerande makarna.

Det finns dock ett annat alternativ att exkludera en specifik egendom från bodelning, äktenskapsförord. Men eftersom att en villkorad gåva från er mamma är smidigare i erat fall än att upprätta ett äktenskapsförord som kräver samtycke från din brors fru så utreder jag inte den möjligheten vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare