Kan man närvara vid vigseln genom representation?

Hej.

Min fästman sitter i fängelse i USA och vi undrar nu om vi på nått sätt kan gifta oss trots att jag befinner mig i Sverige och han i USA. I USA har man ju något som kallas marriage by proxy vilket i stort sett innebär att man kan gifta sig trots att inte båda parter är närvarande vid själva vigseln utan att någon annan istället "representerar" den frånvarande personen. Är det något som går att göra här i Sverige? Vi vill i första hand gifta oss pga barnen och för att det skulle underlätta en massa annat. Han har aldrig tidigare varit gift och jag är skiljd sedan 7 år tillbaka.

Skulle detta vara möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om hur ett äktenskap ingås regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Vigsel regleras i lagens fjärde kapitel.

Förutsättningar för vigsel

Det finns ett antal förutsättningar som måste uppfyllas för att en vigsel ska anses giltig. För det första ska de som ingår äktenskap vara närvarande samtidigt under vigseln. För det andra krävs det att makarna samtycker uttryckligen till äktenskapet. Vidare måste en behörig vigselförrättare förklara parterna som ingår äktenskapet till makar. Äktenskapet är ogiltigt om någon av de ovannämnda förutsättningarna inte är uppfyllda (4 kap. 2 § ÄktB). Ogiltigheten innebär att äktenskapet saknar rättsverkningar.

Detta gäller i ditt fall

Det är således inte möjligt att ingå äktenskap genom representation i svensk rätt eftersom det föreligger ett närvarokrav vid vigsel. Skulle en vigsel ske genom "representation" är äktenskapet ogiltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare