FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/09/2020

Kan man neka drogtest?

Hej, Kan man neka till drogtest om man blir stoppad av polis när man är ute och går

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skydd mot kroppsliga ingrepp

Det är en grundlagsskyddad rättighet att inte utsättas för påtvingade kroppsliga ingrepp (2 kapitlet 6 § regeringsformen). Denna rättighet är dock inte absolut, utan får begränsas genom lag (2 kapitlet 20 § regeringsformen). En av dessa begränsningar är reglerna om kroppsbesiktning vid misstanke om brott.

Undantag för skyddet mot kroppsliga ingrepp

Drogtest, genom att lämna blod eller urin räknas som kroppsbesiktning, ett typ av tvångsmedel som polisen får använda sig av (28 kapitlet 12 § rättegångsbalken). För att polisen ska få begära ett test av dessa slag krävs det "skälig misstanke" för ett brott som har fängelse i straffskalan.

Det finns förstås många olika brott som har fängelse i straffskalan, men här omfattas såklart bruk av narkotika och försäljning av narkotika (1 § narkotikastrafflagen). Skälig misstanke är ett lågt ställt krav som innebär att det ska finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att en brottslig handling har begåtts. Om man är ute och går och polisen tycker att man uppvisar ett beteende som framstår som att man är under narkotikapåverkan kan detta räcka för att kravet på skälig misstanke ska vara uppfyllt.

Kan man neka drogtestet?

Förutsatt att dessa två krav är uppfyllda har polisen därmed rätt att kräva ett drogtest. Då kan man inte neka till drogtestet. Polisens befogenheter vid vägran är långtgående. Exempelvis får polisen använda visst våld för att verkställa drogtestet, om personen i fråga vägrar att följa med/lämna frivilligt (10 § stycke 2 punkt 4 polislagen). Vidare har polisen rätt att kvarhålla den misstänkte i sex timmar om det så krävs för ändamålet (28 kapitlet 13a § rättegångsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare