Kan man överklaga hyresvärdens beslut att inte tillåta andrahandsuthyrning?

Hej!

Min mamma har bott i andra hand i en bostadsrätt i över 2 år (utan att hyresvärden meddelat BRF). För ett litet tag sedan gav BRF ut ett utskick att man måste ansöka om att få hyra ut i andra hand, för annars kunde lägenheten tvångsförsäljas osv. Då ansökte hyresvärden om det, eftersom han gärna vill att min mamma får bo kvar (då hans dotter, som äger hälften av lägenheten, bor och jobbar utomlands just nu). Nu har BRF meddelat att hyresvärdens ansökan om andrahandsuthyrning avslås på grund av att min mamma redan bott där i 2 år. Finns det något att göra i detta läge? Kan man "överklaga" föreningens beslut?

Tacksam för råd!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vid andrahandsuthyrning krävs normalt sätt hyresvärdens samtycke (12 kap. 39 § jordabalk). En hyresvärd ska godkänna en ansökan om andrahandsuthyrning om vissa särskilda villkor är uppfyllda. Dessa villkor är kopplade till hyresgästen som i sin tur vill hyra ut. Tillstånd ska lämnas om t.ex. hyresgästen p.g.a. ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort eller att denne ska provbo som sambo t.ex. och det inte finns befogade skäl för att vägra samtycke. Av vad jag kan se så ska inte det faktum att din mamma bott i andra hand tidigare men utan samtycke vara en sådan befogad anledning som gör att de kan vägra samtycke till uthyrning i andra hand om övriga villkor är uppfyllda (12 kap. 40 § jordabalk).

Det går att överklaga deras beslut att vägra samtycke till hyresnämnden. Om hyresnämnden anser att villkoren är uppfyllda så behövs inte hyresvärdens samtycke utan hyresnämndens räcker. Här har du en länk till hyresnämndens hemsida.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare