FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/04/2020

Kan man rätta rotavdraget i efterhand?

Hej,

Mina föräldrar gjorde fel och tänkte inte till när de delade ROT-avdraget 50/50.

Då mamma inte tjänat så mycket alls förra året blir det inte bra.

Kan man göra ändring i efterhand nu via skatteverket eller liknande? Byggbolaget svarar ej på mail.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om dina föräldrar kan korrigera rotavdraget i efterhand.

Dina föräldrar har möjligheten att omfördela rotavdraget mellan sig eftersom de lever i samma hushåll och har rätt att göra rotavdrag. Hur man går tillväga för att göra denna korrigering beror på om man fått deklarationen eller inte.

De kan begära att rotavdraget ska omfördelas genom att skicka ett brev till Skattekontoret där de anger bådas namn och personnummer och förklara hur de skulle vilja fördela avdraget. Brevet ska även vara undertecknat av de båda. Om avdraget finns med i deras senaste deklaration har de möjlighet att omfördela avdraget i deklarationen fram tills de får sina slutskattebesked. De ska ange i fältet Övriga upplysningar att de önskar omfördela rotavdraget. Om de däremot fått sina slutskattebesked ska de begära omprövning av deklarationen. Här hittar du blanketten SKV 9891 de kan använda för att begära omprövningen.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare