Kan man registrera ett äktenskapsförord som är daterat bakåt i tiden?

Hej!

Jag ägde aktier i en affärsrörelse innan jag träffade min blivande fru.

Vi skrev efter det att gift oss ett äktenskapsförord som ej registrerades hos skatteverket.

Mina frågor:

1. Har hon rätt till mina aktier då jag hade dessa innan vi gifte oss

2. Kan jag registrera att äktenskapsförord som är daterat bakåt i tiden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag delar upp svaret utifrån de två frågor som du ställt. Svaret regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Har din fru rätt till dina aktier som du haft sedan före äktenskapet?
En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, (7 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är sådan egendom som ingår i en eventuell bodelning och som den andra maken då har rätt till, (10 kap. 1 § ÄktB).

Enskild egendom är däremot egendom som till följd av exempelvis äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente är enskild, (7 kap. 2 § ÄktB). Enskild egendom ingår inte i en eventuell bodelning. Observera att vkastning av enskild egendom är giftorättsgods, om inte annat har föreskrivits genom en sådan rättshandling som gör egendomen enskild, (7 kap. 2 § andra stycket ÄktB).

Även enskild egendom kan under vissa förutsättningar tas med i en bodelning. Makar kan exempelvis komma överens om att egendom som blivit enskild egendom genom äktenskapsförord ska tas med i bodelningen, (10 kap. 4 § ÄktB).

Kan du registrera äktenskapsförord daterat bakåt i tiden?
Genom ett äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara dennes enskilda egendom. Genom ett nytt äktenskapsförord kan makar bestämma att egendomen ska vara giftorättsgods. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av makarna, (7 kap. 3 § ÄktB).

Ett äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Ett äktenskapsförord som har slutits mellan blivande makar gäller från äktenskapets ingående, om det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsförordet först från och med den dag då det ges in till Skatteverket, (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB).

Eftersom äktenskapsförordet är ett avtal om vad som ska vara enskild egendom i äktenskapet (i förhållande till en eventuell bodelning), innebär det att ett äktenskapsförord kan skrivas när som helst inför eller under äktenskapet. Lämnar ni in äktenskapsförordet till Skatteverket nu i efterhand börjar det gälla från och med den dagen ni ger in det. Den omfattar dock även egendom som ni enskilt ägt innan äktenskapet i den utsträckningen som ni själva föreskriver i äktenskapsförordet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare