Kan man reklamera en vara utan kvitto?

Hej kan man reklamera skor utan kvitto har kvar kartongen med streckkod köpte skorna den 16 maj 2018 med 500kr kontant och 300kr på mitt kort.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköp

Jag kommer i följande svar utgå ifrån att du är en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. D.v.s. att du är en konsument enligt 1 § 5 st. Konsumentköplag (1990:932) (KköpL).

Reklamation

I 23 § 3 st. KköpL kan man läsa att en reklamation måste ske inom 3 år från det att köparen tog emot varan. En reklamation måste dock göras inom skälig tid från det att du märkte att varan inte motsvarade dina förväntningar. Meddelande om reklamation som lämnas till säljaren inom två månaders tid ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § 1 st. KköpL.

I 20 a § KköpL kan man läsa att ett fel i varan (16 § KköpL) som visar sig inom sex månader ska anses ha funnits vid köpet om inte annat kan visas eller om det är oförenligt med varans eller felets art, 20 a § 1 st. KköpL. Bestämmelsen är inte tillämplig i ditt fall eftersom sex månader redan passerat.

Kvitto

Det står ingenstans i KköpL att man måste visa upp ett kvitto för att en reklamation ska vara möjlig. Det man däremot måste bevisa är att vara köpts i den butik där man vill lämna tillbaka varan (exempelvis genom att visa upp ett kontoutdrag).

Det uppstår bevissvårigheter för dig eftersom summan som dragits på ditt kort inte motsvarar det varan kostar (eftersom en del av varan är betalad kontant). Du har dock bevis på att du handlat i butiken om du kan visa upp ett kontoutdrag på den delen av köpet som betalades med kort. Eftersom du har kvar kartongen med streckkoden på bör du även ta med dig detta till butiken när du genomför reklamationen som ett bevis på att du köpte varan där.

Vad kan du göra nu?

Om företaget inte är behjälpliga kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning av ditt ärende. ARN tar inte ut någon avgift för att pröva ditt ärende. Alternativet är att driva en process i domstol (som kan vara mycket kostsamt).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare