Kan man säga upp ett tidsbestämt hyresavtal om uthyrning av egen bostad i förtid?

Jag har hyrt ut en villa enligt privatuthurnings lagen. Kontraktet säger att den skall hyras i minst 2 år.

Har jag som privat uthyra möjlighet att säga upp avtalet i förtid med 3 månaders uppsägnings tid ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då avtalet säger att villan ska hyras i två år, så rör det sig om ett tidsbestämt avtal och huvudregeln är att ett tidsbestämt avtal upphör vid avtalstidens slut. Om ni har en uppsägningsklausul i avtalet kan du som hyresvärd trots allt säga upp avtalet i förtid (3 § första stycket lag om uthyrning av egen bostad). Om du säger upp avtalet i förtid så är det tre månaders uppsägningstid som gäller, så länge inte ni har avtalat om längre tid. Har ni avtalat om en längre uppsägningstid ska ni gå efter den (3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare