Kan man sälja sitt hus till sina barn?

Försäljning av hus till sina barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om det är möjligt att sälja ett hus till sina barn.

Om du är ensam ägare till en fastighet kan du förfoga över den på vilket sätt du vill, däribland att sälja det till någon annan inklusive barn. Om du vill sälja din fastighet till dina barn förmodar jag att du vill sälja den till under marknadsvärde. Det finns ingen lag som säger att du inte får sälja det till ett pris under marknadsvärdet till ditt eller dina barn. Däremot kommer det enligt svensk arvsrätt att räknas som en gåva om du säljer huset till lägre pris än marknadsvärdet och därav presumeras vara ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Det innebär att när du går bort så kommer den delen som anses vara gåva av denna försäljning att räknas av ifrån det barnets arvslott, vilket gör att det barnet kommer att få mindre pengar än det andra barnet vid din bortgång. Om du inte vill att detta ska räknas som förskott på arv så kan du bryta presumtionen genom ett gåvobrev där du uttryckligen skriver att gåvan inte är ett förskott på arv. På det sättet så kommer denna försäljning inte att räknas av på ditt eller dina barns arv efter dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare