FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/07/2020

Kan man samarbeta med många olika företag utan att utöva konkurrensbegränsande beteende, och vad är påföljder vid konkurrensbegränsande beteende?

Hej!

En kompis och jag funderar på att starta ett Aktiebolag. Vi hade tänkt att starta en E Handel med diverse saker, t.ex Hemelektronik, tv apparater, ljud system, kläder, dator osv.

Det vi tänkte göra oss så unikt som företagare är att inte ha några mellanhänder, utan att ta allt ifrån Tillverkaren direkt.

Sammarbeta med dom större tillverkarna(Samsung,Sony, Acer osv)

Är det lagligt att Sammarbeta med så pass många företag med nästan samma produkter eller kan man bli straffad på något sätt?

Tänkte när konkurrens lagen börjar gälla osv?

Finns det andra lagar som vi kan bli straffade på inom samarbeten med flera företag?

Är detta rent möjligt eller är det bara till att börja tänka om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för när konkurrenslagen blir tillämplig och vilket beteende på marknaden som kan vara konkurrensbegränsande.

Din fråga regleras i konkurrenslagen (konkL).

När blir konkurrenslagen tillämplig?

Konkurrenslagen har till syfte att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens i fråga om produktion av och handel med varor, tjänster och andra nyttigheter (1 § konkl). Lagen aktualiseras när ett eller flera företag går samman och utövar konkurrensbegränsande beteende eller när ett företag missbrukar sin dominerande ställning.

Vad är konkurrensbegränsande beteende?

I 2 kapitlet 1 § konkl föreskrivs att avtal mellan företag som hämmar konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt är ogiltiga. Det innebär att om två företag till exempel beslutar att sänka sina priser kraftigt på marknaden för att tvinga sina konkurrenter i konkurs, kan sådant beteende anses konkurrensbegränsande. Det rör sig alltså om avtal mellan företag som till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen som är otillåtna.

Det andra scenariot är om ett bolag utnyttjar sin dominerande ställning. Då talar man ofta om att bolaget har mer än 60 % av marknaden för en viss produkt (2 kapitlet 7 § konkl). Det kan exempelvis innebära att ett enskilt företag, på grund av att dem styr all import av bananer har extremt höga priser (monopol) eller att de genom sin dominerande ställning förhindrar andra marknadsaktörer att beredas tillträde (exempelvis även här, sälja produkter till förlust i syfte att konkurrera ut andra företag). I dessa fall krävs inte att något annat företag är involverat, ett enskilt företag kan göras sig skyldig till missbruk av dominerande ställning.

Vad händer om man utövar konkurrensbegränsande beteende?

Isåfall är det konkurrensbegränsande avtalet ogiltigt (6 § konkl). Att ett avtal blir ogiltigt innebär att du inte kan tvinga din motpart att uppfylla villkoret med rättsliga medel. Du riskerar även konkurrensskadeavgift eller skadestånd om du fortsätter med din konkurrensbegränsande verksamhet (3 kapitlet. 5 § och 3 kapitlet 25 § konkl).

Slutsats

Det är osannolikt att ditt bolag kommer omfattas av något av dessa två konkurrensbegränsande företeelser genom att samarbeta med många olika producenter. Det är lagligt att samarbeta med hur många företag man vill, däremot brukar en del företag begränsa sina samarbeten med återförsäljare som även säljer konkurrerande produkter.

Om du behöver ytterliggare hjälp med ditt ärende är du varmt välkommen att kontakta oss här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare