Kan min sambo ansöka om huslån på sin hälft av vårat gemensamma hus?

Hej! Min sambo och jag äger ett hus tillsammans, 50% var. Huslånet är också delat på oss, samma procent. Kan min sambo ansöka om huslån enbart på sin hälft, och den del som inte är fullt belånad?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Huruvida ni får skriva om era lån beror på era privata ekonomiska förutsättningar. Typiskt sett baseras ens lånemöjligheter på inkomst, bostad och ens egna, specifika livssituation. Min rekommendation är därför att ni/din sambo kontaktar eran bank för att se om detta är en möjlig lösning för er. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare