Kan man skriva avtal om bodelningen vid samboförhållande?

Min särbo ska flytta in till mig i min hyresrätt som står skriven på mig. Allt som finns i huset jag hyr, har jag köpt. Han kommer bara ta med sig en byrå. Resten magasinerar han.

Om det inte skulle fungera mellan oss vill jag ha ngt skriftligt på att det är han som flyttar ut och att han tar med sig sin byrå. Samt att vi delar på sådant vi köpt gemensamt under tiden vi bott tillsammans.

Jag vill inte att det ska bli tjafs OM den dagen skulle komma då vi ej längre önskar bo tillsammans längre.

Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din särbo flyttar in hos dig blir ni sambor. Detta regleras i sambolagen. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I bodelningen ingår samboegendomen. Samboegendom innebär sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Det innebär att allt du köpt innan ni blir sambor är din egendom, och inte samboegendom. Dina möbler som du hade innan din särbo flyttar in hos dig ska alltså inte ingå i en bodelning om ni ska flytta isär. Om ni däremot köper möbler eller annat bohag efter att ni flyttat ihop räknas detta som samboegendom och ska delas vid en bodelning. Detsamma gäller huset. Det ska inte heller ingå i en bodelning eftersom du skaffat det innan ni hade för avsikt att bli sambor och det har därför inte förvärvats för gemensamt bruk.

Även om detta är vad lagen säger kan ni alltid upprätta ett samboavtal för att komma överens om exakt hur ni vill göra, och för att vara säkra på att det blir precis som ni vill (9 § SamboL). Ni kan enkelt och till ett fast pris upprätta ett samboavtal via vår avtalstjänst på https://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

En sak som är viktig att komma ihåg är att det finns en övertaganderätt av bostaden för en sambo i vissa fall (22 § SamboL). Detta innebär att en sambo kan få ta över en hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom om denne bäst behöver bostaden. Det gäller endast om det kan anses skäligt, och om samborna inte har eller har haft barn tillsammans gäller det endast om synnerliga skäl talar för det. Denna regel är tvingande och gäller alltså oavsett vad ni skriver i ert samboavtal.

Det är också bra att komma ihåg att om ni gifter er gäller inte detta längre. Då finns det annorlunda regler i äktenskapsbalken om vad som ska ingå i en bodelning. Då ska t.ex. även dina möbler som du köpt tidigare ingå.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare