Kan man skriva ett juridiskt bindande dokument där det står tydligt att någon ska betala mig pengar varje månad?

Hej jag har en fråga, Jag och min kille tog ett gemensamt lån från Nordea bank. 340000 och nu 140000 kvar. Jag är lånhuvudtagare och banken drar pengar från mitt konto varje månad. Nu har vi gjort slut och han ska flytta ut. Allt skuld som är kvar var hans. Kan man skriva ett juridiskt bindande dokument Ville där det står tydligt att han ska betala pengar till mig varje månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ditt ex har en skuld till dig och att du undrar om du kan skriva ett juridiskt bindande dokument där hans betalningsskyldighet framgår.

Genom att skriva ett skuldebrev skapar du ett juridiskt bindande dokument som stadgar en redan befintlig penningskuld. Av 1 § skuldebrevslagen (SkbrL) framgår att en skuldebrevsutfästelse är juridiskt bindande.

Lagtexten ger tyvärr inte någon större ledning i hur man utformar ett skuldebrev. Enligt förarbetena framgår dock att det ska vara skriftligt, endast ge uttryck för en skuld, att inga eventuella motprestationer ska framgå samt att det ska vara en utfästelse om ett penningbelopp. Ur bevissynpunkt bör det även undertecknas av den som lovar att betala (ditt ex).

I skuldebrevet kan du skriva in att en viss summa ska betalas varje månad, vilket därmed binder ditt ex att betala enligt denna betalningsplan.

För hjälp med ett juridiskt korrekt och välformulerat skuldebrevet rekommenderar jag att du tar kontakt med våra jurister här.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare