FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/10/2021

Kan man som 68+ få en nyanställning med samma villkor som de som är yngre?

Hej!

Kan man får en fast anställning med samma anställningsvillkor som de under 65 efter att man har fyllt 65?

Jag vet att man får jobba kvar men det är just nyanställning som jag vill ha information om.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag ber också om ursäkt för att ditt svar har fått dröja något.

Jag utgår att din frågar handlar om reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) och arbetstagares rätt att kvarstå i sin anställning till en viss ålder. Enligt LAS har en arbetstagare numera rätt att kvarstå i sin anställning till "utgången av den månad då han eller hon fyller 68 år". Från och med 2023 höjs dock denna ålder till 69 (32 a § LAS).

Innebörden av bestämmelsen är att arbetstagaren mister mycket av det uppsägningsskydd som lagen ger en arbetstagare som inte än har fyllt 68 år. Enligt lagen gäller alltså följande för en arbetstagare som är 68 år eller äldre:

- Saklig grund vid uppsägning krävs inte och en uppsägning kan inte heller förklaras som ogiltig om den sägs upp utan saklig grund.
- Arbetsgivaren behöver inte iaktta 8 § andra stycket LAS gällande innehållet i ett uppsägningsbesked.
- Arbetsgivaren har inte en skyldighet att ange grunden för uppsägning.
- Inte en längre uppsägningstid än en månad.
- Inte företrädesrätt till anställning vid uppsägning på grund av arbetsbrist och särskild sysselsättning.
- Anställningen övergår inte till en allmän visstidsanställning eller vikariat till en tillsvidareanställning efter en anställningstid på mer än två år (se 33-33d § LAS).

Med ovan nämnt kan arbetsgivaren och arbetstagaren dock avtala om andra fördelaktigare villkor än vad som anges i lagen. Som svar på din fråga kan man alltså som 68+ åring avtala med arbetsgivaren om att man ska ha samma anställningsvillkor som de som är yngre än 68 (2 § andra stycket LAS).

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare